Wednesday, February 25, 2009

RAJA-RAJA MELAYU DI NEGERI-NEGERI DI MALAYSIA PADA AWAL KURUN KE 19-19 TERPAKSA MEMINTA BANTUAN LUAR UNTUK MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN MASING-MASING. BA

Negeri-negeri Melayu kurun ke-19 merujuk kepada kawasan Semenanjung Malaysia sekarang yang meliputi Singapura dan empayar Johor-Riau. Selain itu, Sarawak dan Sabah juga pada abad ke-19 turut tergolong di dalam negeri-negeri Melayu kerana ia berada di bawah kekuasaan Kesultanan Brunei yang merupakan raja Melayu yang berkuasa di kedua-dua negeri tersebut. Sebelum abad ke-19, raja-raja Melayu di Malaysia merupakan pemerintah yang berkuasa penuh ke atas negeri masing-masing. Namun begitu pada awal abad ke-19 telah berlaku pelbagai konflik dan peristiwa yang mana mengancam kekuasaan raja-raja Melayu pada masa tersebut. Konflik-konflik ini yang mulanya agak tertutup kerana melibatkan kaum kerabat diraja menjadi semakin besar apabila pembesar-pembesar dan kongsi-kongsi gelap terlibat. Selain itu, dapat dilihat pada masa inilah British sedang mencari tapak sesuai untuk bertapak dan meluaskan pengaruhnya. Di utara Semenanjung Tanah Malaya pula Siam pada masa itu cuba mengukuhkan kekuasaannya ke atas negeri-negeri utara Tanah Melayu seperti Kedah, Terengganu, Perak dan Kelantan supaya tunduk kepada mereka. Di Borneo pula, negeri Sarawak pada masa tersebut berada di bawah Kesultanan Brunei manakala di Borneo Utara pula ia terletak di bawah kekuasaan Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu. Di sini saya akan membahaskan adakah pada awal abad ke-19 raja-raja Melayu terpaksa meminta bantuan luar untuk mempertahankan kedaulatan masing-masing.

KETIDAKWIBAWAAN PEMERINTAH
Ketidakwibawaan seseorang pemerintah disebabkan oleh kelemahan pemerintah yang biasanya lemah dari segi aspek pentabiran dan ekonomi biasanya akan melemahkan kedudukan seseorang raja. Di negeri-negeri Melayu pada awal abad ke-19, ketidakwibawaan pemerintahnya iaitu sultan amat ketara sekali. Di sini dapat dilihat bagaimana tindakan dan reaksi Sultan itu sendiri di dalam menyelesaikan konflik dalaman negeri. Dalam menyelesaikan konflik ini kebiasaannya sultan-sultan ini terpaksa mengunakan bantuan luar bagi mengekalkan kedaulatan mereka. Hal ini dapat kita lihat di Sarawak dimana pada masa tersebut Sarawak berada di bawah kekuasaan Sultan Brunei[1]. Pada masa itu, Sultan Brunei yang memerintah merupakan seorang yang lemah dan langsung tidak beribawa. Malah menurut Graham Irwin ( 1986) , Brooke mendapati bahawa Sultan Brunei sebenarnya bodoh dan istanaya sendiri pun tidak dapat dikawal apa lagi kawasan-kawasan yang jauh dari tempat pemerintahannya seperti Sarawak.[2] Melalui penyataan diatas nyatalah bahawa Sultan Brunei merupakan seorang raja yang tidak beribawa kerana di istana sendiri pun tidak dapat dikawal inikan situasi di Sarawak yang semakin meruncing. Hal ini berlaku kerana cara pemerintahan wakil Sultan Brunei sendiri iaitu Pangeran Mahkota yang memerintah secara kuku besi dan menindas masyarakat peribumi sehinggakan masyarakat peribumi Sarawak yang ketika itu dipimpin oleh Datuk Patinggi Ali bangkit memberontak.
Sultan Brunei terpaksa menghantar Raja Muda Hashim yang berjawatan ketua menteri kepada Sultan[3] untuk mententeramkan keadaan di Sarawak bagi memulihkan kembali keamanan di wilayah tersebut. Namun begitu, Raja Muda Hashim tidak dapat juga menghapuskan pemberontakan tersebut. Kebetulan pada masa itu muncul seorang pelayar Inggeris iaitu James Brooke tiba di Kuching dan kesempatan ini telah digunakan oleh Raja Muda Hashim untuk meminta bantuan daripada James Brooke untuk memulihkan keamanan Sarawak dengan menjanjikan Sarawak kepada Brooke sekiranya beliau dapat memulihkan keamanan semula di Sarawak.[4]Di sini dapat dilihat bagaimana Raja Muda Hashim terpaksa meminta bantuan Brooke di dalam memulihkan keamanan Sarawak walaupun seperti seolah-olah beliau menjemput Brooke untuk membantu beliau tetapi hakikatnya Raja Muda Hashim terpaksa meminta bantuan Brooke kerana keadaan pada masa tersebut sangat meruncing. Kita juga dapat melihat bagaimana kuatnya pengaruh Raja Muda Hashim terhadap Sultan sehinggakan beliau berani memberi tawaran kepada Brooke untuk menyerahkan Sarawak sekiranya Brooke dapat memulihkan keamanan di Sarawak tanpa merujuk kepada Sultan Brunei terlebih dahulu. Kita juga boleh melihat bagaimana ketidakwibawaan Sultan Brunei tersebut dalam menyelesaikan konflik dimana baginda sendiri tidak mengambil inisiantif untuk menangani konflik dan menyerahkannya bulat-bulat kepada para pembesarnya untuk menyelesaikannya menunjukkan kelemahan ketara baginda hingga akhirnya terpaksa meminta bantuan luar bagi menyelesaikannya.

PEREBUTAN KUASA DAN TAKHTA
Sepanjang abad ke-19 di negeri-negeri Melayu terdapat banyak sekali perebutan kuasa serta takhta di kalangan anak-anak raja terutama selepas kemangkatan seseorang Sultan. Peranan pembesar di sebalik perebutan kuasa dan takhta ini juga menjadikan konflik ini semakin besar dan kebiasaannya menjadi perang saudara. Sememangnya jikalau seseorang raja atau Sultan itu ingin berkuasa, baginda perlu mempunyai sokongan yang kuat daripada pembesar terutama pembesar yang pengaruhnya agak kuat. Dalam pada itu, kebiasaannya pembesar-pembesar ini juga turut mengambil kesempatan daripada perebutan kuasa antara anak-anak raja ini untuk kepentingan mereka sendiri. Apabila anak raja yang mereka sokong menjadi Sultan, kebiasaannya pembesar ini akan mendapat anugerah dan pengaruh pembesar ini juga akan bertambah kerana Sultan akan terasa terhutang budi dengan mereka. Namun begitu ada juga kes dimana anak raja yang sepatutnya layak menjadi Sultan dipinggirkan dan memaksa baginda meminta bantuan luar bagi mendapatkan hak baginda sebagai pewaris takhta.
Hal ini dapat kita lihat dari prespektif negeri Johor dimana pada masa tersebut selepas kemangkatan Sultan Mahmud pada 1812.[5]Sultan Mahmud pada masa tersebut telah meninggalkan dua orang putera iaitu Tengku Long ( Tengku Hussien) dan Tengku Abdul Rahman. Pada masa tersebut Yang Dipertuan Muda Johor-Riau adalah Raja Jaafar yang berketurunan Bugis serta berpengaruh di dalam menentukan bakal Sultan. Semasa kemangkatan ayahandanya Tengku Long sedang melangsungkan perkahwinan dengan anak bendahara Pahang maka para pembesar Johor menerusi pengaruh Bugis telah mengisyitiharkan Tengku Abdul Rahman sebagai Sultan Johor-Riau yang baru. Hal inilah menyebabkan Tengku Long tidak puas hati dan cuba menuntut takhtanya balik tetapi tidak dilayan oleh Raja Jaafar. Walaupun Tengku Long mempunyai sokongan daripada Bendahara Pahang dan Temenggung Abdul Rahman tetapi baginda masih tidak mempunyai kekuatan yang cukup memandangkan pada ketika itu pengaruh Bugis sangat kukuh di Johor-Riau. Hal ini memaksa Tengku Long meminta bantuan daripada British untuk mengembalikan kuasanya dan kebetulan pada masa tersebut Stamford Raffles sedang mencari tapak untuk membina loji.[6] British telah bersetuju menaikkan Tengku Long menjadi Sultan Johor yang baru dan disini dapat dlihat bagaimana Tengku Long terpaksa meminta bantuan luar kerana ingin mendapatkan kuasanya. Malah beliau memang terpaksa kerana tuntutannya tidak dihiraukan Bugis yang pada masa tersebut amat berpengaruh dan kerana Bugis lebih menyukai Tengku Abdul Rahman sebagai Sultan Johor-Riau kerana baginda seorang yang mudah dipergunakan oleh Bugis untuk kepentingan mereka.
Terdapat juga Sultan yang tidak perlu meminta bantuan luar di dalam perebutan kuasa dan takhta mereka kerana mereka mempunyai pilihan untuk tidak berbuat demikian tetapi kerana inginkan kekuasaan mereka sanggup meminta bantuan luar bagi mengukuhkan kedudukan. Situasi seperti ini dapat kita lihat dari prespektif negeri Kedah. Pergolakan dalaman keluarga diraja Kedah bermula selepas kemangkatan Sultan Abdullah Mukkaram Shah pada 1798.[7] Selepas kemangkatan baginda, pemerintahan kerajaan Kedah dipangku oleh adinda baginda iaitu Tunku Dhiauddin pada 1798 yang mengunakan gelaran Sultan Dhiauddin Mukkaram Shah[8]. Perlantikan Sultan Dhiauddin ini mendapat sokongan daripada pembesar-pembesar Kedah pada masa tersebut tetapi menurut Al Tarikh Salasilah Negeri Kedah menyatakan bahawa Tunku Dhiauddin hanyalah pemangku sultan sehingga Tunku Pangeran sudah cukup dewasa untuk menjadi sultan.[9] Hal inilah yang akan mewujudkan krisis nanti apabila Tunku Pangeran inginkan kuasa baginda tetapi tidak mendapat sokongan daripada pembesar Kedah yang kebanyakkannya menyokong Tunku Dhiauddin menjadi Sultan Kedah pada masa tersebut. Pada 1801-1802 Tunku Pangeran iaitu putera almarhum Sultan Abdullah bersama rombongan dari negeri Kedah telah pergi ke Singgora (Songkhla). Disana Tunku Pangeran telah berjaya memujuk Gabenor Siam untuk membawanya pergi menghadap Raja Siam.[10] Tunku Pangeran telah meminta bantuan Siam supaya melantiknya kembali menjadi Sultan Kedah. Pada bulan September tahun 1803, Siam telah menghantar satu angkatan tentera Siam seramai 5000 orang menghantar Tunku Pangeran balik ke negeri Kedah dan mahu orang besar Kedah menabalkan Tunku Pangeran sebagai Sultan Kedah dan memerintahkan Tunku Dhiauddin supaya turun daripada takhta kerajaan Kedah.[11]Di sini dapat dilihat bahawa sebenarnya Tunku Pangeran mempunyai pilihan selain meminta bantuan Siam untuk menaikkan baginda menjadi Sultan Kedah iaitu baginda boleh berkompromi dengan ayahanda saudaranya itu dengan menyatakan baginda sudah dewasa dan sudah masanya baginda menaiki takhta ataupun meminta pertolongan pembesar-pembesar Kedah sendiri untuk menyokongnya sebagai Sultan Kedah kerana beliau paling layak atas sebab baginda sudah dewasa dan putera sulung Sultan Abdullah. Di dalam hal ini baginda telah terburu-buru meminta bantuan Siam dan akhirnya nanti ia meluaskan lagi pengaruh Siam terhadap Kedah.

ANCAMAN KUASA LUAR
Selain itu, ancaman kuasa luar yang kuat telah memaksa raja-raja Melayu meminta bantuan daripada kuasa luar yang lain bagi mengekalkan kedaulatan baginda semasa awal abad ke-19. Tekanan yang kuat daripada kuasa luar yang sememangnya kuat pengaruhnya menyebabkan negeri-negeri Melayu terpaksa meminta bantuan luar bagi mengatasi tekanan atau serangan daripada kuasa luar yang boleh mengancam negeri tersebut. Hal ini boleh dilihat mengikut prespektif negeri Perak dan Selangor dimana pada awal abad ke-19 Perak diserang oleh Selangor yang pada masa tersebut diperintah oleh Sultan Ibrahim. Dalam kempen Sultan Ibrahim menentang Perak pada tahun 1804, baginda telah meminta bantuan daripada sepupunya Raja Jaafar, Raja Idris dan Raja Ahmad dari kerabat diraja Bugis-Riau.[12]Pada masa ini juga di sebelah utara Perak diserang pula oleh Kedah atas arahan Siam.[13] Hal ini menyebabkan Perak tersepit di tengah dan Siam pula selepas menewaskan Perak di utara mahu menawan Selangor pula. Tambahan pula pada masa tersebut juga Selangor turut membantu Perak menghalau pegawai-pegawai Siam di Perak.[14] Hal ini menyebabkan Raja Ligor mengumpulkan angkatan tentera untuk menyerang Selangor dan Perak tetapi mujurlah pada masa tersebut pihak British cepat menghantar utusannya iaitu Major Burney ke Bangkok dan pada Jun 1826, perjanjian Burney[15] dimenterai yang akan memastikan kedaulatan Perak dan Selangor daripada serangan Siam. Dalam mengukuhkan peerjanjian Burney tersebut, satu perjanjian ditandatangani iaitu perjanjian Low[16] yang menjamin Perak bebas daripada kuasa Siam. Di sini, di dalam mempertahankan negerinya dan kerajaannya Sultan Perak terpaksa meminta bantuan British dan Selangor bagi mengusir ancaman Siam tersebut. Baginda tidak mempunyai pilihan selain meminta bantuan luar untuk mengekalkan kedaulatannya. Bagi negeri Selangor pula terselamat kerana perjanjian Burney telah menyebabkan mereka tidak diserang Siam dan Sultannya masih berkuasa penuh walaupun tidak meminta bantuan luar seperti Perak.
Namun begitu situasi di Kelantan pula agak berlainan. Pada 1776 Long Yunus berjaya mengasaskan Kesultanan Kelantan setelah berjaya mengalahkan Long Pandak dengan bantuan Sultan Mansur[17]. Selepas kemangkatan Long Yunus, pengaruh Siam ke atas Kelantan mulai menjadi penting. Hal ini disebabkan oleh perlantikan Tengku Muhamaad menjadi Sultan Kelantan selepas kemangkatan Long Yunus sebenarnya tidak mendapat persetujuan putera-putera Long Yunus dan pembesar-pembesar Kelantan kerana menganggap perlantikan Tengku Muhamaad yang merupakan putera Sultan Mansur Shah seolah-olah menafikan peluang anak Long Yunus menaiki takhta sedangkan Tengku Muhamaad merupakan orang luar. Malah seorang putera Long Yunus iaitu Long Jenal menganggap perlantikan Tengku Muhamaad ini hanya bersifat sementara.[18]Bagi mengukuhkan kedudukan baginda Tengku Muhamaad membawa masuk pengikutnya daripada Terengganu yang terdiri daripada rakyat dan pembesar Terengganu. Hal inilah menambahkan lagi api kebencian putera-putera Long Yunus dan pembesar Kelantan terhadap baginda dan sekitar 1800 perang telah berlaku dan di akhirnya ia dimenangi oleh Long Muhamaad yang kemudian ditabalkan menjadi Sultan Kelantan seterusnya.
Sekitar tahun 1818 M, negeri Kelantan dalam keadaan yang aman dan damai. Namun Kelantan mula menghadapi musuh-musuh dari negeri-negeri jiran. Oleh itu, Kelantan merasa bimbang terhadap serangan dari luar terutamanya dari Terengganu yang bersekongkol dengan Pattani. Maka pada tahun 1832 M, Sultan Kelantan telah menghantar utusan ke Ligor dan dari Ligor ke Bangkok untuk menghadapi Seri Maharaja Siam.[19] Utusan itu telah disambut dan diterima baik oleh Raja Siam. Kepulangan utusan itu membawa pulang sepucuk surat yang mencadangkan atau menganjurkan satu persetiaan atau perjanjian antara negeri Kelantan dan kerajaan Siam. Oleh itu, Kelantan bersetuju menghantar ufti berupa bunga emas setiap tiga tahun sekali kepada Siam sebagai balasan di atas kesanggupan Siam mengawasi musuh-musuh Kelantan dari luar. Di sini dapat dilihat bagaimana tekanan yang kuat dan ancaman kuasa luar terhadap Kelantan menyebabkan Kelantan terpaksa meminta bantuan luar yang sentiasa menanti peluang untuk meluaskan pengaruhnya terhadap Kelantan iaitu Siam.




MASALAH LANUN
Masalah lanun yang berkuasa dan mengancam perdagangan juga menyebabkan ada dikalangan raja-raja Melayu terpaksa menerima tekanan luar bagi menghentikan masalah lanun. Hal ini boleh dilihat di Borneo pada masa tersebut iaitu di perairan Sarawak dan Sabah atau Borneo Utara pada masa tersebut. Lanun-lanun di sekitar kawasan ini amatlah kuat dan lanun juga merupakan sumber pendapatan bagi sesetengah pembesar dan ahli kerabat diraja Brunei yang menaunginya seperti Pangeran Usop.[20] Hal ini menganggu ekonomi perdagangan terutamanya British. Hal ini menyebabkan British menekan Brunei supaya menghentikan lanun-lanun yang menganggu kawasan perairan Sarawak dan Borneo Utara. Hal ini menjadi bertambah rumit apabila Sultan Brunei telah mengarahkan Raja Muda Hashim dan keluarga dibunuh.[21] Pembunuha Raja Muda Hashim ini member peluang kepada James Brooke dan British pada masa tersebut untuk menekan Sultan Brunei. Di akhirnya, Sultan Brunei terpaksa tunduk kepada tekanan dan terpaksa meminta bantuan British untuk menghapuskan lanun di kawasan perairannya demi mengekalkan kedaulatannya. Di sini jelas dilihat bagaimana kegiatan lanun yang dijadikan sebagai sumber ekonomi kepada kerabat diraja Brunei dan pembesarnya menjadi punca kepada akhirnya Sultan terpaksa tunduk dengan desakan daripada British untuk bertindak ke atas lanun-lanun tersebut di samping kekejaman Sultan kepada Raja Muda Hashim yang tidak dapat diterima James Brooke pada masa tersebut. Oleh kerana ingin berkuasa Sultan Brunei terpaksa meminta bantuan British bagi mengekalkan kuasanya. Dalam pada itu, secara tidak langsung ia menghapuskan lanun yang berlualuasa di sekitar perairan Brunei serta akhirnya dapat melaksanakan impian James Brooke untuk meluaskan lagi pengaruhnya.

PEREBUTAN KAWASAN LOMBONG
Di samping beberapa sebab diatas, ekonomi juga menyebabkan raja-raja Melayu terpaksa meminta bantuan luar bagi mengekalkan kedaulatan mereka. Di dalam sistem feudal di negeri-negeri Melayu, kebiasaannya Sultan memonopoli ekonomi dan menguasainya. Menjelang abad ke-19, negeri-negeri Melayu sangat terkenal dengan perlombongan bijih timah terutama di Perak, Sungai Ujung dan Selangor serta perlombongan antonomi di Sarawak. Bagaimanapun berbeza dengan negeri-negeri lain, di Sungai Ujong kawasan yang menjadi rebutan ialah kawasan Sungai Linggi kerana ia merupakan jalan utama untuk membawa bijih timah keluar dari kawasan lombong di pedalaman.[22]
Di sini saya ingin mengambil perebutan kawasan lombong ini dari prespektif Negeri Sembilan. Kawasan Sungai Ujong, Rembau dan Seri Menanti merupakan kawasan pengeluar bijih timah yang penting pada abad ke-19.[23]Bijih timah di Sungai Ujong yang diperolehi di Sala, Kayu Ara dan Timiong. Pada awal abad ke-19 orang Cina semakin banyak memasuki Sungai Ujong untuk melombong dan membuka kawasan perlombongan. Malah menurut Khoo Kay Kim pada 1828 terdapat kira-kira 1000 orang pelombong Cina di Sungai Ujong.[24]Namun begitu kawasan yang menjadi rebutan ialah di Sungai Linggi kerana ia merupakan laluan utama di dalam membawa bijih timah keluar dari pedalaman Sungai Ujong. Kawasan ini dikuasai oleh Datuk Linggi iaitu Encik Aman sementara Datuk Kelana Kawal memberi kebenaran supaya kerja melombong dijalankan disitu. Selepas kematian Datuk Kelana telah membawa kepada ramainya orang yang muncul mengutip cukai di kawasan lombong dan kawasan Sungai Linggi. Hal ini secara tidak langsung menimbulkan masalah kepada pedagang-pedagang dan penghusaha lombong di sekitar kawsan Sungai Ujung. Saudagar-saudagar British ini mendesak Datuk Kelana yang baru untuk bertindak. Beliau meminta bantuan Penghulu Rembau tetapi tidak berjaya dan diakhirnya beliau terpaksa meminta bantuan British untuk menyelesaikannya.
Di dalam kes sebegini Datuk Kelana terpaksa meminta bantuan dari British demi mempertahankan keamanan di Sungai Ujung tambahan pula pada masa tersebut beliau mendapat tentangan daripada Datuk Bandar. Oleh itu di dalam mengekalkan kekuasaannya terutama di Sungai Linggi yang menjadi pusat ekonomi di Sungai Ujung beliau terpaksa meminta bantuan British. Hal ini agak berlainan di Selangor di mana perebutan kawasan lombong bijih timah antara anak-anak raja iaitu antara Raja Abdullah dan Raja Mahadi[25] sebenarnya di dalam situasi tersebut Sultan Abdul Samad mempunyai pilihan lain iaitu mendamaikan kedua-dua anak raja tersebut. Malangnya di dalam isu perebutan lombong ini, Sultan Abdul Samad berkecuali dan langsung tidak mengambil inisiantif untuk menyelesaikannya hingga di akhirnya baginda sudah terlambat hingga terpaksa meminta bantuan luar iaitu dari Pahang dan akhirnya nanti bantuan daripada British untuk mengamankan Selangor. Tambahan pula Sultan Abdul Samad terpaksa bergantung dengan pembesar-pembesarnya untuk mengukuhkan kedudukan baginda.

KESIMPULAN
Secara kesimpulannya, raja-raja Melayu terpaksa meminta bantuan luar bagi mempertahankan kedaulatan baginda tetapi adakala baginda mempunyai pilihan lain. Di sini sebenarnya keterpaksaan raja-raja Melayu ini meminta bantuan luar disebabkan oleh konflik dalaman negeri itu sendiri yang sepatutnya dapat diselesaikan sendiri tetapi kebanyakan raja-raja ini mengambil jalan mudah iaitu mendapatkan bantuan luar. Ada juga kes raja-raja Melayu yang terpaksa kerana tidak mempunyai pilihan lain selain tinggal hanya meminta bantuan lain kerana atas ancaman luar negeri yang kuat atau kerana sudah tidak mempunyai sokongan pembesar lagi. Ada juga kes di mana ada dikalangan raja-raja Melayu yang tidak terpaksa tetapi baginda sendiri yang mahukan bantuan luar bagi mengukuhkan kedudukan baginda dan seolah-olah baginda menjemput kuasa luar datang membantu baginda. Di sini dapat saya rumuskan bahawa kebanyakkan Sultan terpaksa meminta bantuan luar bagi mengekalkan kedaulatan walaupun terdapat seolah-olah baginda terpaksa tetapi sebenarnya memang terpaksa atau dengan kata lain paksa rela. Bantuan awal daripada luar inilah nanti menjadi titik tolak kepada kependudukan British di Malaysia pada tahun-tahun berikutnya.
[1] Barbara Watson Andaya dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia, Kuala Lumpur: Macmillan Publishers ( M) Sdn. Bhd., 1983, hlm. 144.

[2].Graham Irwin, Borneo Abad Kesembilan Belas, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1986, hlm. 98.

[3] Ibid, Hlm. 94.

[4] Ibid, Hlm. 96.
[5] Zainal Abidin Abdul Wahid, Malaysia: Warisan dan Perkembangan, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1996, hlm.110.
[6] L.A. Mills, British Malaya 1824-1867, JMBRASS: Vol 33, Part 3, No 191, 1960, hlm.70

[7] R.Bonney, Kedah 1771-1821: The Search For Security And Independence, Kuala Lumpur: Oxford University Press, 1974, hlm.103.

[8] Ibid, hlm. 105

[9] Mohamad Isa Othman, Al-tarikh Salasilah Negeri Kedah: Sebuah Pensejarahan dalam Isu-isu Pensejarahan:Esei Penghargaan untuk Dr. R. Sutharalingam, Pulau Pinang: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusian USM, 1995, hlm.38

[10] Haji Buyong Adil, Sejarah Kedah, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1980, hlm. 52

[11] Ibid, hlm. 53.

[12] Khoo Kay Kim, Negeri-negeri Melayu Pantai Barat 1850-1873, Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti, 1986, hlm.38

[13] R.Bonney, Kedah 1771-1821: The Search For Security And Independence, Kuala Lumpur: Oxford University Press, 1974, hlm.128

[14] C. D. Cowan, Tanah Melayu Kurun Ke sembilan Belas: Asal-usul Penguasan Politik British, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1970, hlm. 15

[15] L.A. Mills, British Malaya 1824-1867, JMBRASS: Vol 33, Part 3, No 191, 1960, hlm.169.

[16] Ibid, hlm. 185.

[17] Rahmat Bin Saripan, Perkembangan Politik Melayu Tradisional Kelantan 1776 – 1842, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1979, hlm. 43.

[18] Ibid, hlm. 10

[19] Sa’ad Shukri Bin Haji Muda, Abdullah Al-Qari Bin Haji Salleh dan Drs. Abdul Rahman Al-Ahmadi (Universiti Gajah Mada, Indonesia) , Detik-detik Sejarah Kelantan, PAP, Kelantan, hlm. 71 -72.

[20] L.A. Mills, British Malaya 1824-1867, JMBRASS: Vol 33, Part 3, No 191, 1960, hlm 288

[21] Graham Irwin, Borneo Abad Kesembilan Belas, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1986, hlm. 143.

[22] Khoo Kay Kim, Negeri-negeri Melayu Pantai Barat 1850-1873, Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti, 1986, hlm.50

[23] Khoo Kay Kim, Negeri-negeri Melayu Pantai Barat 1850-1873, Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti, 1986, hlm.49.

[24] Ibid, hlm. 50.
[25] Khoo Kay Kim, Negeri-negeri Melayu Pantai Barat 1850-1873, Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti, 1986, hlm.175-177

Setelah melengkapkan Jadual 1, menulis rancangan pengajaran dan dan membuat jadual pelaksanaan rancangan pengajaran, anda seterusnya perlu membuat pen

Intelek, rohani, emosi, dan jasmani ialah potensi yang ada pada setiap individu. Setiap potensi yang ada pada individu boleh berkembang ke tahap maksimum jika peluang secukupnya diberi untuk perkembangannya. Pendidikan memainkan peranan utama dalam memeperkembangkan potensi yang ada pada individu. Pendidikan juga mampu melahirkan individu yang berilmu, mulia, berbudi pekerti yang tinggi, sopan, bertanggungjawab, berketerampilan, dan sebagainya. Pertumbuhan dan perkembangan yang berlaku dengan sempurna perlu melibatkan potensi intelek, rohani, emosi, dan jasmani. Pendidikan menumpukan kepada pembinaan fikiran bijaksana yang rasional selain daripada usaha membina membina jiwa manusia yang murni ataupun dengan kata ringkas ia melibatkan intelek, rohani, emosi, dan jasmani. Pertumbuhan dan perkembangan yang berlaku pada manusia menyebabkan perubahan berlaku pada individu. Ini bertepatan dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk melahirkan individu yang bersahsiah baik, berketerampilan seterusnya seimbang dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani tanpa mengenepikan kepercayaan dan kepatuhan kepada perintah tuhan.
Unsur jasmani dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan lebih menekankan kepada kecergasan fizikal, mental dan kesihatan diri yang dapat menggunakan anggota dan tenaga fizikal sendiri untuk berdikari dan hidup bermasyarakat. Unsur rohani juga menerapkan kepada penghayatan nilai-nilai murni dan norma masyarakat serta mempertingkat kemantapan jiwa seseorang. Bagi unsur emosi pula, ia saling berkait rapat kepada perasaan sesorang individu yang seterusnya dapat menanamkan semangat berbakti dan cintakan tanah air. Unsur intelek dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini menjelaskan mengenai peristiwa yang berlaku bedasarkan kepada kebenaran dan kemanfaatan manakala unsur rohani pula berkaitan dengan keagamaan dan kepercayaan serta keyakinan kepada tuhan . Oleh itu penggunaan unsur-unsur Falsafah pendidikan Kebangsaan amat ditekankan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah, lebih-lebih lagi keempat-empat unsur ini amat dititkberatkan dalam mata pelajaran Sejarah kerana sejarah merupakan suatu kajian tentang peristiwa yang benar-benar berlaku. ( Arba’iyah mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, 2002 ) . Sejarah amat penting dalam menanamkan sifat cinta akan bangsa dan negara dan untuk tujuan ini juga, unsur- unsur Falsafah Pendidikan kebangsaan perlulah ditekankan dalam pendidikan Sejarah.

Segala unsur-unsur ini dapat diterapkan kepada pelajar-pelajar melalui pendidikan di sekolah yang dapat melahirkan pelajar-pelajar yang berwawasan dan cemerlang dari segi kekuatan diri dan keteguhan peribadi secara mental mahupun fizikal. Maka melalui unsur-unsur ini yang terdapat dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan, satu analisis dapat dibuat secara sistematik bedasarkan set pengajaran yang diajar di sekolah. Berdasarkan jadual 1 serta empat set pengajaran dan pembelajaran daripada topik yang dipilih dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan Lima, telah dibuat satu analisis dan penjelasan tentang cara unsur-unsur Falsafah Pendidikan Kebangsaan diaplikasikan atau diterapkan melalui proses pengajaran dan pembelajaran.

2.0 Penerapan Unsur Jasmani dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran

Jasmani memerihalkan tentang pergerakan tubuh badan atau kebendaan seseorang individu. Kepentingan elemen ini amat berkait rapat dengan kemampuan seseorang dalam menggerakkan pancaindera dan otot-otot tubuh badan manusia. Kecerdasan jasmani dapat diukur dengan kebolehupayaan seseorang itu dalam melakukan sesuatu tugas dengan jayanya. Elemen ini tidak hanya penting di sekolah malahan amat penting sekali selagi seseorang itu hayatnya masih lagi di kandung badan. Malah nilai jasmani ini amat dititikberatkan dalam kehidupan supaya seseorang itu mampu bersosial dengan masyarakat setempat.

Dalam FPK telah diterapkan dengan nilai jasmani yang akan diajar di kalangan para pelajar. Hal ini bertepatan dengan perlaksanaan di dalam P&P yang terkandung untuk Kemahiran Berfikir secara Kreatif dan Kritis (KBKK). Guru perlu menekankan pelbagai aspek yang berkaitan dengan jasmani supaya dapat melahirkan pelajar yang terbilang sahsiah diri. Para pelajar mengambil peluang di dalam P & P ini dengan mengasah dan melatih diri sendiri supaya dapat memajukan diri di samping dapat diadaptasi oleh para pelajar dalam kehidupan mereka.
Berdasarkan Jadual dan Rancangan Pengajaran bagi set satu yang mana penerapan unsur jasmani melalui P&P dalam matapelajaran sejarah ini juga wujud dan telah diterapkan oleh para guru di kalangan para pelajar. Sehubungan dengan itu penterjemahan melalui kaedah KBKK juga berkaitrapat dengan proses P&P dan sebagai contoh dalam tajuk memahami peranan dan sumbangan Malaysia diperingkat antarabangsa dalam sukatan pelajaran sejarah tingkatan 5.

Dalam rancangan mengajar satu, subtajuk menyatakan penubuhan pertubuhan antarabangsa dan matlamatnya terdapat juga unsur jasmani mengenai kemahiran kreatif dan kritis dapat ditonjolkan dalam proses P&P iaitu menerusi aktiviti berkumpulan di kalangan pelajar. Setiap kumpulan tersebut di bahagikan kepada beberapa kumpulan untuk membina peta minda berdasarkan nota dan penerangan yang telah di beri oleh guru. Para pelajar perlu berfikir sendiri tentang idea untuk mengalihkan nota berbentuk teks ini kepada peta minda yang lebih menarik dan mudah di fahami apabila dibaca. Kemahiran yang terlibat adalah mereka perlu menyelesaikan masalah mereka sendiri secara bijak berdasarkan garis panduan yang telah diberikan oleh guru. Para pelajar juga perlu menunjukkan kemampuan mentafsir peta minda dan menerangkannya.

Proses untuk melukis peta minda ini perlu menggerakkan keseluruhan pancaindera. Antara pancaindera dan pergerakan yang digunakan untuk melukis peta ini adalah mata untuk melihat, mulut untuk berkomunikasi antara satu sama lain dan pergerakan tangan untuk menulis nota. Dalam penghasilan ini secara tidak langsung telah melibatkan penterjemahan KBKK iaitu kemahiran menyatakan penubuhan pertubuhan antarabangsa dan matlamatnya. Selain itu juga para pelajar dapat juga kemahiran menghafal dan memahami fakta selain dapat menyenaraikan dasar-dasar luar Malaysia.

Setelah pelajar dapat menyiapkan peta minda sambil dapat menguasai fakta-fakta mengenai dasar luar Malaysia, setiap kumpulan yang telah menghasilkan carta tersebut dengan memasukkan semua fakta penting akan membentangkan tugasan mereka kepada guru dan rakan-rakan didalam kelas. Oleh yang demikian, para pelajar akan diterapkan dengan kemahiran untuk bercakap dan berucap dengan penuh berkeyakinan di hadapan rakan-rakan. Semasa proses pembentangkan tersebut, para pelajar juga dapat menggigat dengan baik semua fakta-fakta yang berkaitan. Proses pembentangan ini melibatkan unsur jasmani seperti bahasa atau pergerakan badan untuk menarik perhatian rakan-rakan serta guru dan mulut menerangkan hasil penyelidikan yang dilaksanakan dalam kumpulan. Dalam hal ini unsur KBKK yang diterapkan ialah kemahiran berkomunikasi dan kemahiran menceritakan semula apa yang telah difahami daripada analisis yang telah dijalankan bersama kumpulan. Secara tidak langsung juga pelajar akan lebih memahami serta dapat menganalisis sesuatu peristiwa berdasarkan fakta yang di perolehi.

Dalam set pengajaran kedua, unsur jasmani dapat dilihat menerusi perbincangan antara para pelajar untuk menyatakan peranan dan sumbangan Malaysia di dalam pertubuhan antarabangsa. Perbincangan adalah lebih kepada perkongsian idea hasil daripada pembacaan dan analisis fakta. Unsur KBKK yang ada dalam perbincangan ini mengandungi nilai menghubungkaitkan antara fakta yang diperolehi. Hasil pembacaan analisis pembacaan akan dihujah dan diperdengarkan kepada rakan-rakan dalam perkongsian maklumat yang diperolehi hasil pembacaan dan penambahan ilmu daripada proses P&P. Cara pembentangan yang betul dan berkesan diajar dan diterapkan oelh guru dalam diri pelajar. Secara tidak langsung para pelajar akan mendapat pengalaman baru bagi menghadapi masyarakat sekeliling walaupun usia pelajar yang masih muda.

Terdapat juga nilai-nilai yang diterapkan dalam proses P&P yang memberi kesan kepada para pelajar seperti sifat keberanian dan kerajinan. Sifat keberanian dan sifat kerajinan akan disemai dalam jiwa dan diri para pelajar jika mereka dapat menguasai sifat-sifat murni ini. Tambahan pula sifat-sifat ini wujud semasa proses pembentangan dijalankan atau dilaksanakan di dalam kelas. Sifat keberanian dalam diri setiap pelajar ini penting untuk berdiri di hadapan guru dan rakan-rakan lain semasa menyampaikan pembentangan. Semasa pembentangan, seluruh anggota badan bergerak untuk melakukan tugas masing-masing. Dalam masa yang sama para pelajar akan dapat menunjukkan keterampilan diri yang kemas dan berkeyakinan semasa berucap dihadapan.

Selain sifat keberanian, sifat kerajinan juga diterapkan dalam proses P&P di dalam kelas. Hal ini dibuktikan melalui hasil kerja yang pelajar perlu lakukan sebelum menyampaikan pembentangan di hadapan guru dan rakan-rakan mereka. Para pelajar perlu menguasai kemahiran membaca, menganalisis dan mengeluarkan fakta dari buku untuk pembentangan. Perlakuan ini memerlukan sifat kerajinan dan sekiranya sifat ini tidak diterapkan dalam diri setiap pelajar, maka para pelajar mungkin akan menghadapi kesukaran ketika menyampaikan pembentangan di hadapan guru dan rakan-rakan mereka sekaligus mengundang kesulitan di masa hadapan. Berkemungkinan besar, kegagalan yang dialami oleh pelajar seperti ini bukan sahaja sebagai pelajar tetapi sebagai anggota masyarakat kerana mereka berasa amat malu dengan kejadian tersebut.

Dalam set pengajaran ketiga, unsur jasmani yang boleh diterapkan oleh guru ialah sesi perbincangan ataupun soal jawab antara guru dengan pelajar-pelajarnya bagi menjelaskan faedah yang diperolehi Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa. Hal ini terbukti di mana semasa sesi perbincangan soal jawab, para pelajar diminta untuk mengeluarkan hujah dan pendapat dalam menjana idea yang melibatkan pendengaran iaitu telinga, penghujahan yang memerlukan suara iaitu mulut dan pendengaran yang jelas iaitu telinga. Aktiviti ini memerlukan pancaindera berfungsi dalam keadaan yang baik dan sempurna dalam menjayakan sesi soal jawab ini. Secara tidak langsung pelajar-pelajar dapat memepelajari dan didedahkan tentang konsep komunikasi yang berkesan di dalam proses P&P. Sehubungan dengan itu, nilai yang diterapkan dalam proses P&P ini ialah kesyukuran terhadap penciptaNya yang telah mengurniakan nikmat yang cukup sempurna kepada para pelajar iaitu kemampuan berkomunukasi dengan baik.

Dalam sesi soal jawab ini juga, pelajar-pelajar boleh menanyakan beberapa soalan ataupun kemusykilan yang dihadapi semasa proses P&P. Dengan ini, pelajar akan lebih memahami dan mengetahui lebih lanjut tentang peranan dan sumbangan Malaysia di peringkat serantau. Oleh yang demikian, guru perlulah bersedia menjawab soalan-soalan yang diutarakan oleh pelajar-pelajarnya semasa proses P&P sedang dijalankan.

Akhir sekali, dalam rancangan keempat, unsur jasmani yang boleh diterapkan ialah menjalankan kuiz bagi membuktikan keberkesanan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa. Terdapat empat atau lima soalan yang perlu dijawab oleh para pelajar dan mereka perlu menjawab dalam masa 10 minit. Mereka perlu menggunakan masa yang diberikan secukupnya supaya semua soalan dapat dijawab. Secara purata para pelajar perlu menjawab setiap soalan selama 2 minit hingga 2 minit 30 saat bergantung kepada jumlah soalan. Nilai yang diterapkan dalam aktiviti ini ialah menepati masa. Hal ini penting bagi pelajar kerana masa memainkan peranan penting semasa menjawab peperiksaan. Mereka perlu lebih peka dengan masa yang bukan sekadar semasa peperiksaan tetapi juga dalam kehidupan seharian supaya tidak mensia-siakan masa yang diberikan umpama pepatah Melayu masa ibarat emas.

Selain itu terdapat juga sikap hormat-menghormati kerana jika diabaikan, nilai ini akan mengganggu para pelajar yang menduduki ujian akibat daripada percakapan semasa menduduki ujian sekaligus keadaan ini akan menimbulkan ketidakselesaan bagi rakan-rakan yang lain. Oleh yang demikian tindakan menghormati orang lain dengan tidak bercakap semasa menduduki ujian akan menyenangkan semua pihak dalam menjawab ujian dengan tenang. Keputusan yang cemerlang mungkin akan dicapai dengan mengamalkan sikap hormat-menghormati antara satu sama lain.

3.0 Penerapan Unsur Emosi dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Unsur emosi dalam Falsafah Pendididkan Kebangsaan dapat dikelaskan sebagai kecerdasan emosi, iaitu dari aspek yang mempunyai perasaan yang tenang dan fikiran yang baik serta cenderung kearah pemikiran yang positif. Mereka yang mempunyai emosi yang baik akan dapat mengawal diri dan tingkah laku dan lebih cenderung kearah perbuatan yang dapat membangunkan potensi diri serta dapat menghadapi segala masalah dengan tenang dan positif. Mengikut Mahmood Nazar Mohamad dalam buku Pengantar Psikologi, 1992, emosi boleh ditakrifkan sebagai suatu keadaan yang dialami oleh manusia yang melibatkan beberapa proses fisiologi, diri, dan psikologi.

Unsur emosi dalam proses pengajaran dan pembelajaran seperti yang ditekankan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan adalah amat penting kerana dapat melahirkan parasaan yang berkaitan dengan tajuk yang akan diajar oleh guru terutamanya dalam mata pelajaran Sejarah. Dalam kurikulum Pendidikan Sejarah, unsur emosi ini amatlah penting kerana melalui pembelajaran mata pelajaran Sejarah, pelajar dapat menghayati serta menghargai peristiwa sejarah yang berlaku dalam negara dan disamping itu juga para pelajar akan mengingati jasa para tokoh yang telah bersusah-payah untuk mendapatkan kemerdekaan tanah air. Para pelajar juga akan menghargai dan mengingati jasa para pejuang tanah air untuk menentang para penjajah. Oleh kerana emosi mempengaruhi tingkah laku, maka aspek ini perlu diterapkan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di sekolah supaya pelajar dapat membentuk emosi yang stabil dan terkawal.

Dalam set pengajaran 1, tajuk yang dipilih dalam sesi pengajaran ialah Malaysia dan kerjasama antarabangsa daripada tema Malaysia dan kerjasama masyarakat antarabangsa. Tajuk ini mengandungi empat sub tajuk yang utama iaitu dasar luar Malaysia, Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa, Malaysia dalam pertubuhan serantau, dan cabaran masa depan. Setiap tajuk ini mempunyai set perancangannya yang tersendiri. Dalam set pengajaran 1 yang bertajuk dasar luar Malaysia, pelajar dapat menyatakan dasar luar Malaysia dan menyatakan asas penggubalan dasar luar Malaysia. Para pelajar juga dapat menyenaraikan kepentingan dasar luar dan mengetahui tentang isu-isu yang berlaku antara Negara Malaysia dengan negara-negara lain.

Dalam tajuk peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa ini, para pelajar akan diterapkan dengan nilai emosi supaya menjadi lebih bersikap terbuka, mempunyai sifat tolong-menolong antara satu sama lain, menerapkan diri dengan sifat bekerjasama, dan juga menanamkan sifat penyayang. Ini kerana dalam tajuk ini para pelajar akan diajar tentang asas penggubalan dasar luar Malaysia, kepentingan dasar luar Malaysia, dan juga perkembangan dasar luar Malaysia. Segala kepentingan dalam dasar luar Malaysia ini akan melahirkan nilai emosi yang positif terhadap diri pelajar. Inilah yang ditegaskan dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana dengan adanya nilai emosi yang positif dalam diri setiap pelajar maka mereka akan berusaha untuk memajukan diri sendiri sekaligus akan melahirkan masyarakat yang cemerlang, gemilang, dan terbilang.

Contoh dasar-dasar yang telah diperkenalkan oleh para pemimpin kita ialah Dasar Berkecuali, Dasar Kerjasama Serantau, Dasar Pandang ke Timur, dan banyak lagi. Sebagai contoh diambil Dasar pandang ke Timur unutk dikaitkan bagaimana unsur emosi ini diterapkan dalam diri pelajar, dasar ini telah di perkenalkan oleh Dr. Mahathir kerana beliau ingin mengubah cara pemikiran masyarakat Malaysia dan juga cara bekerja dan menjadikan orang-orang Jepun dan Korea sebagai contoh yang terbaik dalam menjalankan tugas. Secara tidak langsung para pelajar akan diserapkan dengan nilai menepati masa dan bersungguh-sungguh dalam menjalankan tugas. Sikap seperti inilah yang mampu untuk melahirkan para pelajar yang mempunyai emosi positif dan ini adalah bertepatan dengan matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Dalam set pembelajaran dua pula tajuk yang akan diajar kepada para pelajar ialah Malaysia Dalam Pertubuhan Antarabangsa seperti Komanwel, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, Pertubuhan Negara-negara Berkecuali, dan Negara-negara Selatan Pertubuhan Persidangan Islam ( OIC ). Dalam tajuk ini juga para pelajar akan diajar tentang peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa serta menyenaraikan tokoh-tokoh yang telah menyinari pentas dunia. Melalui pembelajaran ini para pelajar akan diterapkan dengan nilai emosi menghargai para tokoh yang telah memperkembangkan Negara Malaysia kearah mencapai kemajuan. Sebagai contoh kita lihat penglibatan Malaysia dalam Komanwel yang bermatlamatkan mengadakan kerjasama di antara negara-negara anggota dalam bidang politik, dalam PBB untuk mengawal keamanan dan kesejahteraan bersama dunia, Pertubuhan Negara-negara Berkecuali yang bermatlamat menghormati kedaulatan dan keutuhan wilayah semua negara, dan OIC untuk mengeratkan perpaduan dan kerjasama dalam kalangan umat islam, ini semua akan dapat melahirkan para pelajar yang akan mempunyai sifat menghormati terhadap diri sendiri dan juga orang lain, melahirkan sifat perpaduan kerana Malaysia merupakan sebuah negara yang multi etnik, multi bahasa, dan multi budaya. Oleh itu dengan penglibatan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa ini secara tidak langsung akan melahirkan emosi posotif para pelajar dalam proses pembelajaran seperti yamg dinyatakan tadi.

Dalam set pengajaran yang ketiga pula yang bertajuk Malaysia dalam pertubuhan serantau, guru akan membincangkan tentang tujuan ASA, MAPHILINDO, dan ASEAN, menyenaraikan peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan serantau, dan menyatakan faedah yang diperoleh oleh Malaysia sebagai anggota pertubuhan serantau. Dalam tajuk pembelajaran ini para pelajar akan diterapkan dengan nilai emosi yang berkaitan dengan sifat untuk menghormati orang lain, dan menolak keganasan. Ini kerana keganasan merupakan jalan kepada kehancuran kepada sesebuah negara disamping mencabuli hak asasi manusia.

Maka sebab itulah konsep ZOPFAN digunakan dalam proses pembelajaran ini kerana matlamat utama ZOPFAN ialah untuk memastikan kawasan ASEAN bebas daripada ancaman senjata nuklear dan menjamin keamanan dan kestabilan politik di Asia Tengggara. Maka dengan penerapan nilai emosi seperti ini akan dapat melahirkan para pelajar yang cinta akan negara dan tanah air serta menanam sifat patriotisme dan sentiasa berganding bahu dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Sifat sayang akan negara ini bertepatan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana dengan sifat ini akan lahir masyarakat yang bersatu padu dan semangat untuk memajukan negara.

Dalam set pembelajaran yang keempat pula guru akan mengajar tajuk cabaran masa hadapan yang mengandungi ICT, k-ekonomi, dan k-society. Dalam pembelajaran ini guru akan menerangkan tentang kepentingan ICT, K-ekonomi, dan K-society. Guru juga akan menyuruh para pelajar memahami usaha Malaysia menghadapi cabaran kontemporari dan masa depan ke arah negara maju. Para pelajar akan diterangkan tentang betapa pentingnya ICT dan pengetahuan dalam ilmu ekonomi. Pengetahuan ini sangat penting dalam membangunkan negara dan jika kita tiada pengetahuan dalam ICT maka kita akan ketinggalan dalam era globalisasi. Maka penerapan nilai emosi terhadap pelajar dalam bidang ICT adalah sangat penting bagi memastikan pelajar berminat untuk mempelajari dan mendalami ilmu ICT supaya kita tidak ketinggalan dalam bidang ICT ini sekaligus dapat membangunkan negara dalam segala bidang.

Guru bertanggungjawab dalam menceritakan tentang kepentingan penggunaan ICT pada zaman sekarang kerana ia boleh dikatakan sebagai tuntutan dalam era globalisasi. Apabila guru menjalankan tugasnya dalam menerangkan kepentingan penggunaan ICT ini maka secara tidak langsung emosi untuk mengetahui dalam segala bidang akan timbul. Jadi dapat diterangkan disini bahawa tajuk ini merupakan tajuk yang amat penting dalam melahirkan emosi ingin tahu dalam kalangan pelajar. Oleh itu apabila pelajar mempunyai sifat ingin tahu maka pelajar tersebut akan cuba untuk mempelajari sesuatu ilmu itu untuk memenuhi tuntutan dirinya. Apabila pengetahuan dan kemahiran ini sudah ada pada diri pelajar maka secara tidak langsung para pelajar tersebut akan mempraktikkannya dan ini akan memperkembangkan potensi para pelajar dalam bidang ICT ini, maka matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan juga akan tercapai.

Kesimpulannya, emosi adalah amat penting untuk diberi penekanan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam semua subjek yang diaajar kerana melalui pendidikan di sekolahlah, pembentukan sahsiah yang amat berhubungn kait dengan emosi dapat dibentuk dalam diri pelajar. Sahsiah yang cemerlang ini seterusnya akan membantu dalam suatu proses pemerolehan dan pemindahan pengetahuan, nilai murni, kemahiran serta berterusan sehingga ke akhir hayat. Selain itu, timbul perasaan bangga terhadap negara dan ingin berbakti terhadap negara. Falsafah Pendidikan Kebangsaan ada menyatakan bahawa pendidikan adalah berpusatkan pada murid iaitu pendidikan bukan bersifat indoktrinasi atau ‘ imposition’ tetapi lebih menuruti prinsip perkembangan psikologi manusia ( Sufean Hussin, Pendidikan di Malaysia, 1996). Hal ini bermaksud, melalui pendidikan para pelajar dapat membentuk sifat kendiri yang positif dan cemerlang. Oleh hal yang demikian, perasaan bangga kepada negara yang diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran dapat melahirkan pelajar yang akan berbakti kepada negara dan bangsa kelak.

Falsafah pendidikan Kebangsaan juga amat mementingkan unsur emosi dan diterangkan dalam setiap subjek yang diajar kerana melaluinya para pelajar dapat melahirkan perasaan yang sewajarnya terhadap sesuatu keadaan tersebut, dan seterusnya ini dapat membantu membentuk identiti pelajar yang penuh dengan kepintaran EQ. Melalui ulasan dan huraian guru, unsur emosi yang dapat diaplikasikan dalam pengajaran dan pembalajaran bagi tajuk ini ialah prihatin terhadap isu-isu kenegaraan.

Selain itu, melalui penggunaan unsur emosi dalam pengajaran dan pembelajaran, para pelajar juga akan dapat melahirkan perasaan menghargai diri sendiri dan orang lain. Melalui setiap set pengajaran dan pembelajaran, para pelajar telah mempelajari tentang kepentingan sumbangan diri dan masyarakat terhadap tanah air termasuklah dari aspek penentangan dan juga kerjasama dalam membangunkan negara. Jadi, pelajar akan mendapat tahu tentang kepentingan diri sendiri kepada kemajuan tanah air. Hal ini akan menyebabkan pelajar akan menghargai diri sendiri dan juga masyarakat di sekelilingnya. Ini seterusnya dapat melahirkan suatu persekitaran yang baik dan terjamin. Dengan lahirnya perasaan sebegini dalam diri pelajar apabila memepelajari sesuatu topik yang baru, seseorang pelajar itu akan menjadi lebih matang dalam pemikiran dan pembentukkan sahsiahnya.

4.0 Penerapan Unsur Rohani dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Rohani bermaksud hal-hal yang berkaitan dengan jiwa dan dalaman.Hal ini jelas dapat merungkai kepentingan nilai rohani di dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas terutama terhadap pelajar-pelajar. Menerusi Falsafah Pendidikan Negara, peranan rohani amat jelas ditekankan. Hal ini dapat dibuktikan melalui penyataan Falsafah Pendidikan Negara iaitu mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, jasmani, emosi dan rohani berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. ( Abu Bakar Nordin dan Ikhsan Othman,2003). Di sini kita dapat melihat bahawa kepentingan rohani di dalam pembentukan seorang insan yang seimbang. Andai kata aspek rohani diabaikan maka matlamat untuk melahirkan insan yang seimbang akan terjejas kerana rohani merupakan salah satu yang menyeimbangkan diri seseorang itu terutamanya pelajar.

Di dalam skop perbincangan memahami peranan dan sumbangan Malaysia di peringkat antarabangsa dapat dilihat betapa pentingnya nilai rohani dapat diselitkan di dalam proses pembelajaran dan pengajaran dalam kelas. Hal ini kerana para pelajar perlu memahami apa yang berlaku di sebalik setiap sumbangan dan peranan yang dimainkan negara dan pemimpin dalam hubungan antarabangsa Malaysia. Di sini juga kita dapat melihat bagaimana nilai rohani yang perlu diterapkan dan diajar kepada pelajar perlu ditumpukan bagi melahirkan insan yang cemerlang bukan sahaja dari segi akademik tetapi juga dari segi rohaniah.

Perbincangan mengenai memahami peranan dan sumbangan Malaysia di peringkat antarabangsa merupakan satu tajuk yang menarik untuk diketahui oleh pelajar terutama di dalam cabaran negara Malaysia dalam menghadapi dunia globalisasi dan bagaimana hubungan antarabangsa Malaysia terutamanya di dunia tanpa sempadan sekarang. Di dalam membincangkan dasar luar Malaysia, hasil pembelajaran yang boleh didapati ialah bagaimana pelajar tersebut dapat memahami dasar luar negara Malaysia. Di sini kita akan dapat melihat bagaimana peranan rohani yang boleh diterapkan ke dalam proses pengajaran dan pembelajaran.Di sini pelajar akan diajar mengenai asas penggubalan, kepentingan dasar luar negara dan perkembangan dasar luar negara Malaysia akan dapat memberikan pelbagai nilai dan pengajaran kepada pelajar tentang kepentingan rohani di dalam sub tajuk ini. Melalui asas penggubalan dasar luar negara, para pelajar akan dapat memahami konsep bagaimana dasar luar negara Malaysia digubal dan kaitannya dengan aspek rohani yang mereka perolehi. Di sini para pelajar akan dapat bekerjasama sesama sendiri terutamanya apabila mereka dibahagikan mengikut kumpulan untuk membincangkan dasar-dasar luar negara yang telah diperkenalkan oleh Malaysia.

Selain itu, dari segi menyenaraikan kepentingan dasar luar negara dan perkembangan dasar luar negara, para pelajar akan menyelami perkembangan dan kepentingan dasar luar negara Malaysia kepada negara. Di sini nilai rohani yang pelajar boleh dapat ialah bekerjasama dan meningkatkan lagi silahturahim sesama pelajar. Di samping itu, para pelajar juga mampu untuk menyemai nilai patriotisme di dalam diri mereka. Hal ini selaras dengan prinsip Pelan Induk Pembangunan Pendidikan yang mementingkan nilai rohani di dalam menyeimbangkan seseorang pelajar. ( Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, 2006 ).

Seterusnya ialah sub tajuk memahami peranan dan sumbangan Malaysia di peringkat antarabangsa. Di bawah sub tajuk ini pelajar akan diajar untuk menyatakan penubuhan pertubuhan antarabangsa dan matlamatnya, menyatakan kepentingan peranan dan sumbangan Malaysia di dalam pertubuhan antarabangsa, menjelaskan faedah yang diperoleh Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa serta yang terakhir pelajar akan diajar bagaimana membuktikan keberkesanan sumbangan Malaysia di dalam pertubuhan antarabangsa itu sendiri.

Pertubuhan antarabangsa yang akan dikaji pelajar ialah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ( PBB) , Pertubuhan Negara-Negara Komonwel ( Komonwel), Pertubuhan PersidanganNegara-Negara Islam ( OIC ) serta Pertubuhan Negara-Negara Berkecuali ( NAM). Dengan mengkaji dan mengetahui peranan Malaysia di dalam keempat-empat pertubuhan antarabangsa ini, pelajar akan tahu bahawa peranan besar yang dimainkan Malaysia dan pemimpin-pemimpin Malaysia di peringkat antarabangsa. Hal ini jika dilihat dari sudut rohani, pelajar akan tahu bagaimana untuk mencintai negara disamping memupuk nilai patriotisme. Hal ini kerana mereka dapat menyelami peranan aktif Malaysia di pertubuhan-pertubuhan antarabangsa yang tidak terhad hanya sekadar menjadi ahli biasa bahkan memainkan peranan yang penting terhadap dunia sejagat.

Sememangnya penting bagi para pelajar untuk mencintai negara dan mempunyai semangat kecintaan kepada negara kerana unsur-unsur rohani ini akan menjadikan para pelajar ini mengetahui betapa bertuahnya mereka hidup dan tinggal di Malaysia. Hal ini akan memupuk semangat rasa cinta kepada negara di dalam diri pelajar. Di dalam menjelaskan faedah-faedah yang diperolehi oleh Malaysia di dalam pertubuhan-pertubuhan antarabangsa ini, para pelajar akan dapat mengetahu dengan lebih lanjut bagaimana penglibatan aktif Malaysia di peringkat antarabangsa dapat memeberikan faedah yang besar kepada negara. Dari konsep rohani, melalui pelajaran ini pelajar akan diberikan kerja berkumpulan yang menghendaki mereka mencari faedah-faedah yang telah Malaysia perolehi daripada pertubuhan antarabangsa. Hal ini akan memupuk semangat kerjasama dan tolong-menolong di kalangan para pelajar itu sendiri dan ia penting kerana ia akan membiasakan pelajar tersebut untuk dapat bekerjasama antara sesama sendiri dan bersikap profresional terutama di dalam kerja.

Seterusnya ialah aspek rohani dari sub tajuk memahami peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan serantau. Di sini pertubuhan serantau yang dimaksudkan ialah ASA yang dianggotai Malaysia, Thailand, dan Filipina sementara MAPHILINDO pula dianggotai oleh Malaysia, Filipina dan Indonesia. Akhir sekali skop pembelajaran ialah Pertubuhan Negara-Negara Asia Tenggara atau dikenali sebagai ASEAN yang turut dianggotai Malaysia. Dari segi modul pembelajaran, terdapat empat modul yang akan digunakan iaitu menyatakan pertubuhan yang dianggotai Malaysia di peringkat serantau, menyatakan faedah-faedah yang diperolehi Malaysia di dalam pertubuhan-pertubuhan ini, menghuraikan peranan dan sumbangan Malaysia di dalam ASEAN dan akhir sekali ialah menjelaskan peranan tokoh-tokoh Malaysia di dalam penjanaan idea di dalam pertubuhan-pertubuhan serantau ini.

Dari segi menyatakan pertubuhan yang diperolehi Malaysia di dalam peringkat serantau. Di sini, pelajar akan diminta menyenaraikan nama pertubuhan tersebut seorang demi seorang. Dari aspek rohani ia akan membantu pelajar tersebut mempunyai keyakinan diri apabila ditanya oleh guru dan akan menjadikan pelajar ini lebih cerdas kerana kebiasaannya soalan seperti ini memerlukan pelajar itu berfikir denga cepat dan tangkas. Hal ini akan membentuk satu inisiantif di dalam diri pelajar tersebut untuk lebih kerap membaca dan ini dari segi rohani dan dalaman pelajar itu akan sentiasa cuba untuk melakukan sesuatu yang ke hadapan daripada orang lain dan ini bagus untuk pelajar tersebut terutamanya.

Seterusnya ialah pelajar-pelajar diminta di dalam kumpulan sekali lagi untuk menyatakan faedah-faedah yang diperolehi Malaysia daripada pertubuhan-pertubuhan serantau ini. Di dalam aktiviti berkumpulan ini, selain dapat memupuk kerjasama, pelajar juga diberi pendedahan untuk lebih menghargai peranan Malaysia terutamanya di peringkat serantau. Hal ini sangat penting kerana pelajar sebagai warganegara Malaysia perlu didedahkan dengan faedah-faedah serta hasil yang Malaysia dapat melalui pertubuhan serantau terutamnya ASEAN. Malah mereka juga dapat mengetahui apakah faedah yang dikecapi mereka tanpa sedar melalui penglibatan Malaysia di dalam pertubuhan ini.

Selain itu, pelajar juga diminta memberi penjelasan mengenai peranan tokoh-tokoh Malaysia di dalam penjanaan idea di dalam pertubuhan-pertubuhan serantau ini. Malaysia sememangnya terkenal sebagai sebuah negara yang cukup aktif di dalam pertubuhan serantau ini terutamanya ASEAN. Hal ini dibuktikan oleh pengiktirafan negara-negara anggota ASEAN terhadap Malaysia terutama tokoh-tokoh Malaysia di dalam penjanaan idea mereka terhadap perkembangan ASEAN. Di dalam hal ini, guru tersebut boleh meminta pelajar menjelaskan peranan tokoh-tokoh Malaysia dan idea-idea mereka terhadap pertubuhan serantau ini. Nilai rohani juga boleh diterapkan kepada pelajar iaitu menghargai pemimpin-pemimpin negara. Di dalam konteks ini, para pelajar akan diajar dan dididik untuk menghargai jasa dan peranan penting pemimpin-pemimpin Malaysia di dalam menajnakan idea untuk pertubuhan-pertubuhan serantau ini. Di sini guru boleh menerangkan peranan pemimpin seperti bekas Perdana Menteri, Perdana Menteri, menteri luar dan pemipin-pemimpin Malaysia yang lain.

Antara yang boleh diceritakan ialah idea ZOPFAN yang merupakan zon industri bebas dari yang menjadikan rantau Asia Tenggara menjadi zon bebas, aman dan berkecuali dan di sini rakyat Asia Tenggara berhak menentukan nasib negaranya sendiri. Di sini secara tidak langsung dari segi unsur rohani, pelajar dididik untuk mencintai keamanan dan menghormati hak asasi serta menghormati negara-negara lain.

Akhir sekali ialah dari segi tajuk memahami usaha Malaysia menghadapi cabaran kontemporari dan masa depan ke arah negara maju. Di bawah sub tajuk ini terdapat tiga modul yang akan dilaksanakan oleh guru-guru terhadap pelajarnya. Antaranya ialah menyatakan maksud ICT, K-ekonomi dan K-society dalam era globalisasi, menjelaskan langkah-langkah Malaysia menghadapi globalisasi dan menghubungkaitkan globalisasi terhadap Malaysia dari aspek ekonomi, sosial dan politik. Di sini jelas guru perlu menjelaskan bagaimana Malaysia menghadapi cabaran di dalam dunia tanpa sempadan ini. Melalui pengenalan dan penjelasan mengenai kepentingan ICT terhadap sosial, politik dan ekonomi Malaysia, pelajar dapat mengetahui kepentingan ICT di dalam memangkin kepada pembangunan negara Malaysia. Dari segi unsur rohani, pelajar diterapkan nilai menghargai, menghormati dan juga nilai ingin berubah serta berdikari.

Di dalam menghubungkaitkan globalisasi terhadap Malaysia dari aspek ekonomi, sosial dan politik, pelajar didedahkan dari unsur rohani iaitu menghormati dan dapat berpandangan ke hadapan. Globalisasi terhadap Malaysia sememangnya perlu ditekankan supaya dapat memberi gambaran kepada para pelajar bagaimana dunia luar dan dapat membentuk rohani pelajar tersebut lebih baik seperti mengajar mereka kepentingan berdikari di dalam dunia tanpa sempadan ini.

5.0 Penerapan Unsur Intelek dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran
Harus diketahui bahawa intelek merupakan daya pemikiran yang kritis dan kreatif dalam menganalisis sesuatu pembelajaran yang telah diajar oleh seorang guru kepada muridnya. Daya pemikiran yang kritis dan kreatif akan melahirkan pelajar yang analitik dalam memahami, mendalami dan menghuraikan pelajaran yang telah diajar. Oleh itu, pelajar yang mampu menganalisis bukan sahaja berfikiran analitik bahkan mampu melahirkan pelajar dan generasi muda yang berinovatif dan mampu berdaya saing dalam mengapai kejayaan dalam akademik.

Unsur intelek yang diterapkan kepada pelajar berdasarkan Falsafah pendidikan negara adalah memahami dan mampu menganalisis topik yang diajar oleh guru. Topik yang akan diajar kepada pelajar 5 Sains 1 adalah Memahami Peranan dan Sumbangan Malaysia di Peringkat Antarabangsa. Berdasarkan topik tersebut, guru akan memperjelaskan dan menerangkan kepada pelajar tentang sub-subtopik yang akan diajar bersandarkan kepada topik yang dibincangkan. Sebagai contohnya, guru akan menerangkan empat subtopik penting iaitu memahami dasar luar negara, memahami peranan dan sumbangan Malaysia diperingkat antarabangsa, memahami peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan serantau dan memahami peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa. Bersandarkan kepada sub-subtopik yang akan diajar oleh guru, maka diharapkan pelajar 5 Sains 1 mampu mencirikan dan menerangkan peranan dan sumbangan Malaysia diperingkat antarabangasa dengan jelas dan teratur berfokuskan topik yang diajar.

Set pengajaran yang pertama, unsur intelek yang ditekankan kepada para pelajar adalah memahami keadaan sebenar dasar luar negara Malaysia. Justeru, guru akan menerangkan kepada pelajar tentang maksud dasar luar negara dan kepentingan dasar ini kepada Malaysia berdasarkan kepada topik perbincangan utama. Sebagai contohnya, guru memperjelaskan secara terperinci dan teliti tentang kepentingan dasar luar negara kepada Malaysia berteraskan kepada objektif sebenar dasar luar negara terutamanya dari sudut politik, ekonomi dan sosial. Oleh itu, objektif pelaksanaan dasar luar Malaysia adalah bertujuan menjalinkan hubungan erat dengan negara-negara jiran , menjalinkan hubungan ekonomi dan kebudayaan dengan negara-negara lain serta menjalinkan persahabatan dengan negara-negara lain tanpa mengira ideologi. Malah, guru juga akan memperincikan tentang asas-asas yang mempengaruhi penggubalan dasar luar Malaysia seperti menunjukkan faktor-faktor yang mempengaruhi penggubalan dasar ini.

Hasil pembelajaran tersebut, pelajar mampu memahami dan menganalisis secara tepat dan betul maksud dasar luar negara yang dilaksanakan. Sebagai contohnya, mereka dapat memperjelaskan bahawa dasar luar Malaysia merujuk kepada matlamat, rancangan serta tindakan yang diambil oleh sesebuah negara apabila mengadakan hubungan dengan negara-negara lain. Selain itu, pemahaman para pelajar dapat dilihat apabila mereka mampu menyenaraikan faktor-faktor yang mempengaruhi penggubalan dasar luar Malaysia seperti faktor dalaman, faktor luaran, faktor kepimpinan dan faktor sejarah dan kebudayaan. Implikasinya, keempat-empat faktor yang mempengaruhi dasar luar Malaysia dapat dijelaskan oleh pelajar dengan cara yang teratur dan baik.

Pelajar perlu memahami peranan dan sumbangan Malaysia diperingkat antara bangsa merupakan analisis intelek dalam set pengajaran yang kedua. Secara ringkasnya, guru akan menerangkan subtopik ini secara tersusun dan teratur agar pelajar mampu mengikuti dan memahami peranan dan sumbangan Malaysia diperingkat antarabangsa. Sebelum itu, guru akan menyatakan pertubuhan-pertubuhan yang disertai oleh Malaysia melihat kepada antarabangsa. Contohnya, Malaysia telah menyertai pertubuhan antarabangsa seperti Komanwel, Pertubuhan Bansa-bangsa Bersatu (PBB), Pertubuhan Negara-negara Berkecuali (NAM) dan Negara-negara Selatan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC). Hal ini menyebabkan guru akan menerangkan peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan antarabangsa tersebut dan faedah yang diperolehi oleh Malaysia setelah menyertai pertubuhan antarabngsa.

Natijah daripada pembelajaran tersebut, pelajar mampu menyatakan secara tepat dan ilmiah tentang penubuhan pertubuhan yang disertai oleh negara Malaysia diperingkat antarabangsa. Buktinya, para pelajar mampu menyatakan pertubuhan antarabangsa dan matlamat utama pertubuhan antarabangsa diwujudkan. Secara khususnya, para pelajar dapat menganalisis matlamat penubuhan pertubuhan antarabangsa seperti PBB dan OIC. Tujuan OIC disertai oleh Malaysia adalah bertujuan mengeratkan hubungan dengan negara-negara Islam di samping membantu negara-negara Islam yang mundur dari segi kebudayaan dan kependidikan. Selain itu, hasil pembelajaran daripada subtopik peranan dan sumbangan Malaysia diperingkat antarabangsa, pelajar mampu mencirikan peranan dan sumbangan yang telah diberikan oleh Malaysia kepada pertubuhan antarabangsa. Kefahaman pelajar dapat dilihat apabila mereka mampu menyatakan peranan Malaysia di peringkat antarabngsa seperti penganjuran Sukan Komanwel ke-16 pada tahun 1996. para pelajar turut dapat menjelaskan sumbangan Malaysia diperingkat antarabangasa seperti Malaysia penghantaran tentera Malaysia berkhidmat di bawah panji PBB di Kemboja (1992), Somalia (1993) dan Bosnia-Herzegovina (1994). Di samping itu, penyertaan Malaysia dalam OIC telah memberi banyak faedah kepada Malaysia seperti Bank Pembangunan Islam dan Universiti Islam Antarabangsa telah ditubuhkan di Malaysia. yang jelas, peranan dan sumbangan Malaysia perlu dihuraikan oleh pelajar menandakan mereka memahami subtopik tersebut.

Dalam set pengajaran yang ketiga, unsur intelek yang ditekankan adalah kefahaman pelajar dalam menganalisis dan menghuraikan peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan serantau. Oleh itu, guru akan menerangkan kepada pelajar tentang pertubuhan serantau yang disertai oleh Malaysia. Antara pertubuhan serantau yang disertai oleh Malaysia adalah ASA (1961), MAPHILINDO (1963) dan ASEAN (1967). Dalam hal ini, guru akan menerangkan dan menghuraikan secara umum matlamat penubuhan pertubuhan serantau. Guru akan menjelaskan kepada pelajar matlamat utama pertubuhan MAPHILINDO pada tahun 1963. Pertubuhan ini bertujuan mengatasi permasalahan yang berlaku akibat tentangan Indonesia dan Filipina terhadap pembentukan Malaysia sebagai sebuah negara yang merdeka. Subtopik ini turut menekankan agar guru menjelaskan sumbangan Malaysia terhadap ASEAN dan peranan tokoh dalam menyumbangkan idea kepada pertubuhan serantau.

Kesan daripada penjelasan dan penceritaan oleh guru kepada pelajar berkaitan dengan peranan dan sumbangan Malaysia dalam pertubuhan serantau, pelajar mampu menyatakan pertubuhan yang disertai oleh Malaysia dalam pertubuhan tersebut. Apa yang penting, pelajar mampu mencirikan matlamat sebenar penubuhan pertubuhan serantau seperti ASA, MAPHILINDO dan ASEAN. Pada pengakhiran pembelajaran, pelajar dapat memperjelaskan matlamat ASEAN yang merupakan sebuah penubuhan yang bermatlamatkan untuk menjalinkan hubungan dengan negara-negara jiran di Asia Tenggara malah pertubuhan ini juga bermatlamatkan menjalankan hubungan ekonomi seperti ASEAN telah mewujudkan satu kawasan perdagangan bebas ASEAN (AFTA) di mana Skim Keutamaan Tarif Sama Rata Berkesan telah dilaksanakan pada 2003. Di samping itu, para pelajar turut perlu mengingati dan mengetahui peranan tokoh Malaysia dalam penjanaan idea terhadap pertubuhan. Contohnya, Dato’ Seri Dr. Mahathir telah mencadangkan agar kawasan perdagangan bebas ASEAN (AFTA) diwujudkan. Idea yang dijana oleh mantan perdana menteri yang keempat ini telah digunapakai bermula pada tahun 2003.

Unsur intelek yang diutamakan dalam set pengajaran yang keempat ialah pelajar perlu memahami usaha Malaysia menghadapi cabaran kontemporari dan masa depan ke arah negara maju. Untuk tujuan tesebut, guru akan menerangkan dan memperjelaskan maksud teknologi maklumat (ICT), ekonomi berdasarkan pengetahuan (K-ekonomi) dan sosial berdasarkan pengetahuan (K-society) dalam era globalisasi. Guru turut menerangkan kepada para pelajar tentang cara-cara ataupun langkah-langkah yang digunakan oleh kerajaan Malaysia dalam menghadapi era globalisasi. Sebagai contohnya, kerjaan telah mewujudkan Dasar Telekomunikasi Negara yang dilaksanakan pada tahun 1994 sehingga tahun 2020. Melalui dasar tesebut, guru akan menerangkan objektif pelaksanaan dasar tesebut untuk menghadapi era globalisasi. Pun begitu, perhatian turut diberikan kepada hubungkait globalisasi terhadap Malaysia dari aspek ekonomi, politik dan sosial. Guru akan menerangkan hubungkait globalisasi yang dikatakan amat penting dalam ketiga-tiga aspek yang telah dinyatakan di atas dalam mewujudkan negara maju berpaksikan kepada Dasar Wawasan 2020.

Implikasi daripada pembelajaran subtopik keempat, pelajar mampu menerangkan fakta-fakta yang betul berkaitan dengan usaha Malaysia menghadapi cabaran kontemporari dan masa depan ke arah negara maju. Secara jelasnya, pelajar perlu memahami maksud sebenar ICT, K-ekonomi dan K-society. Justeru, pelajar perlu menjelaskan maksud ICT secara khusus dan ringkas berdasarkan kepada kefahaman sendiri. Contohnya, maksud ICT adalah teknologi maklumat yang memudahkan dan penggerakan kegiataan harian manusia. Sementara itu, K-ekonomi merupakan kemahiran dan pengetahuan dalam menggunakan teknologi maklumat untuk menjana ekonomi negara. Dalam konteks tersebut, pelajar juga perlu menghuraikan kembali lankah-langkah yang diambil oleh kerajaan Malaysia bagi menghadapi era globalisasi. Hal ini jelas apabila kerajaan telah mengadakan Dasar Wawasan 2020 dan Dasar Telekomunikasi Negara. Pelajar perlu menghuraikan kebaikan Dasar Wawasan 2020 dan Dasar Telekomunikasi dalam menghadapi era globalisasi. Sebagai contohnya, Wawasan 2020 dilaksanakan untuk mewujudkan negara maju dan melahirkan masyarakat yang berdaya saing. Pelajar juga perlu memahami pelaksanaan Dasar Telekomunikasi Negara yang merupakan salah astu dasar kerajaan untuk menghadapi era globalisasi dunia. Sebenarnya, pelajar juga perlu mengaitkan peranan era glbalisasi di Malaysia dalam kepentingannya terhadap ekonomi, sosial dan politik. Hal ini terbukti apabila sistem pendidikan Malaysia amat mementingkan teknologi bagi melahirkan pendidikan Malaysia bertaraf dunia.